Johtaminen ja toimintakulttuuri

Olen aina työelämässäni arvostanut hyvää ja esimerkillistä johtajuutta. Itselläni on pääsääntöisesti kaikissa työsuhteissani ollut esimies, jonka työtä olen arvostanut ja kunnioitus on ollut molemminpuolista. Johtajan tehtävä on näyttää esimerkkiä, motivoida alaisensa ja saada työyhteisö toimimaan yhteisten tavoitteiden eteen. Itsekin omassa esimiestyössäni tarkkailen jatkuvasti näiden elementtien kautta omaa toimintaani. Tällä viikolla osallistuin viranomaiskatselmukseen uudessa Elinkaarikohteemme ja sain kuulla mieltä lämmittäviä malliesimerkkejä uuden toimintakulttuurin luomisesta. Uusia avoimia oppimisympäristöjä on viime aikoina arvosteltu rajustikin jopa median palstoilla. Ensimmäisten viikkojen kokemuksien perusteella avoimen oppimisympäristön toimivuuteen vaikuttaa tilojen monipuolisuus ja muunneltavuus, mutta vieläkin enemmän henkilöstön valmius ja avoimuus muuttaa omia vanhoja toimintamallejaan.

Olen itse ollut vahvasti korostamassa ajattelutapaa toisen työn ja yhteiskunnan omaisuuden kunnioittamisesta. Siihen on lisäksi yhdistettynä koulu- ja päiväkotikiinteistöjen ammattiryhmien yhteisöllisyys ja tilojen monipuolinen käyttö. Tilojen monipuolinen käyttö ja korkea käyttöaste on kaikkien meidän veronmaksajien etu. Elinkaarimallissahan on myös varauduttu kiinteistöjen pitkäjänteiseen kunnossapitoon mm. PTS toimenpiteiden suunnittelulla, joihin Tilaajakin on sopimuksellisesti sitoutunut. Rehtorin esimerkillinen toiminta koulun toimintakulttuurin luomisessa samansuuntaiseksi on luonnollisestikin miellyttävä uutinen. Ilolla kuuntelin rehtorin esittelyä mm. koulutilojen avoimuudesta kaikkien käyttäjäryhmien käyttöön sekä tilojen järjestyksen palauttamiseen varatusta ajasta päivän päätteksi. Meillä ihmisillä on paha tapa rakentaa muureja ja raja-aitoja vanhojen toimintatapojen ja hierarkioiden suojaamiseksi, mutta niitä rikkomalla pääsemme huomattavasti tehokkaampaan lopputulokseen. Oppilas voi auttaa toiminnallaan opettajan työtä, opettaja voi toiminnallaan auttaa ylläpitohenkilöstön työtä ja ylläpitohenkilöstö voi omalla toiminnallaan auttaa koko käyttäjäryhmän viihtyisyyttä eli toistemme arvostamisella voimme parantaa kaikkien hyvinvointia. Tarvitaan siis hyviä esimiestaitoja, mutta vieläkin parempia alaisvalmiuksia. Koulu- ja päiväkotirakennuksemme eivät ole yksittäisen ammattiryhmän tai yksittäisen henkilön tarpeisiin suunniteltuja, vaan tulee ymmärtää kokonaistaloudellinen edullisuus ja niiden monikäyttöisyys kaikkien veronmaksajien näkökulmasta.

Uuden toimintakulttuurin rakentaminen lähtee johtamisen periaatteista, yhteisöllisyydestä sekä avoimesta asennoitumisesta uuden oppimiseen. Vastarannan kiiskiä ei kannata vetää perässään, vaan vapauttaa heidät keskittymään muihin osa-alueisiin. Yhteiskuntamme jatkuva muutos on tullut jäädäkseen ja siihen meidänkin tulee sopeutua. Positiivinen, yhteisöllinen ja uudelle avoin asenne kantaa pitkälle! Arvostan suuresti yksikön johtajia, jotka saavat henkilöstönsä tarkastelemaan työympäristöään avarammin, kunnioittamaan laadittuja yhteisiä pelisääntöjä sekä ohjaamaan omat asiakkaansa vastuullisiksi yhteiskunnan kansalaisiksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Energiahype - Arvo, euro, trendi vai mahdollisuus

Hektinen tulipaloviikko - tiedon jakaminen edistää koko alaa

Yksittäisestä hankkeesta liiketoiminnaksi - elinkaarihankemallin tarina jatkuu