Kiinteistömanageri - ylläpidon vastaava mestari

Kiinteistön ylläpito on suurelle yleisölle tuntematon käsite ja alan arvostus on aika matalalla, jopa teknisten ihmisten keskuudessa. Viime päivien isännöintiyritysten kartelliepäilyt tuskin lisäävät luottamusta alan toimintaan. Yleisesti mielletään, että rakentaminen ja suuret projektit ovat niitä ”tosimiesten” hommia. Näihin kaikkiin tehtäviin kuitenkin tarvitaan nykyisin todellisia ammattilaisia ja toisille soveltuvat paremmin määräaikaiset projektiluonteiset ehkä suurpiirteisemmät työtehtävät. Toisille taas on luontevampaa tehdä pitkäjänteisempää asiakaspalvelutyötä ja keskittyä pienempiin osakokonaisuuksiin. Alaa vaivaa myös luottamuspula tekemisen tasosta, aika usein kuulee vitsailtavan ”kuka jättää halvimmalla hommat tekemättä”.

Kiinteistömanagerin, teknisen isännöitsijän, tulee kuitenkin hallita useita kiinteistön ylläpidon osa-alueita mm. rakennus- ja talotekniikkaa, siivousta, energian hallintaa, ulkoalueiden hoitoa, puutarhatehtäviä tai jätehuoltoa. Mikäli näissä jossakin on laatupoikkeamia, niin kylläpä managerin puhelin alkaa piristä - tekemättömät työt kyllä huomioidaan. Managerin ei tarvitse osata kaikista osa-alueista detaljitason yksityiskohtia, mutta hänen tulee osata käyttää ja johtaa taidokkaasti alan ammattilaisia suorittamaan laadukkaita kiinteistöpalveluita. Kaikkien palveluiden tulee olla hyvässä synkronissa, jotta tilojen käyttäjille voidaan taata häiriöttömät, viihtyisät ja toimivat tilat. Lisäksi managerin tulee turvata kiinteistön omistajalle kustannustehokkuus, optimoida energian käyttö ja varmistaa käyttäjätyytyväisyys. Tilojen käyttäjien tyytyväisyyteen vaikuttavat luonnollisestikin viihtyisän ympäristön lisäksi ylläpitohenkilöstön käyttäytyminen, viestintä ja päivittäiset sosiaaliset taidot. Managerin keskeisiin tehtäviin kuuluu motivoida kaikki toimijat käyttäjälähtöiseen toimintakulttuuriin sekä avoimeen vuorovaikutteisuuteen perustuvaan yhteistyöhön. Ammattitaitoisuus, palvelun sujuvuus ja laadun tuottokyky ovat yhä vahvempia kilpailutekijöitä yhteistyökumppaneiden valintakriteereissä.

Manageri on henkilö, joka pitää keskeiset langat käsissään huolehtimalla kiinteistön omistajan intresseistä,  luomalla toimivat palvelut ja viihtyisän ympäristön tilojen käyttäjille sekä tukemalla palvelutuotantoa huippusuoritukseen. Rakennustyömaalla vastaava mestari huolehtii saumattomasta useiden osapuolien yhteistyöstä yhteisen tavoitteen eli valmiin toimivan rakennuksen saavuttamiseksi. Kiinteistön ylläpidon vastaava mestari, kiinteistömanageri, rakentaa oman palvelujoukkueensa turvin pitkäjänteisesti vuodesta toiseen käyttäjäystävällisempää toimintaympäristöä.

Arvostetaan kaikkien osapuolien työpanosta ja autetaan toisiamme onnistumaan omissa työtehtävissämme - toimivalla ylläpidolla säilytämme kiinteistön teknisen ja sosiaalisen arvon!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinteistön sielunelämää - rakennus ei ole asiakkaasi

Energiahype - Arvo, euro, trendi vai mahdollisuus

Yksittäisestä hankkeesta liiketoiminnaksi - elinkaarihankemallin tarina jatkuu