Ammattitaito - asenne - arvot
Syksyinen perjantai-ilta ja hektinen reissutyöviikko takana, mahtavaa rauhoittua omassa tuoreessa isolta osin omin käsin tehdyssä hirsikodissa. Kuluneen vuoden aikana olen ammentanut osaamisreppuuni valtavan määrän työkaluja hyödyntäen laajentuneissa monipuolisissa työtehtävissäni sekä omassa työläässä rakennusprojektissani kertyneitä kokemuksia rakennus- ja kiinteistöalamme eri ammattilaisista. Olen syvällisesti pohtinut, mistä ammattitaito oikeasti koostuu? Siinä on mittava määrä tieto-taitoa ja kokemusta, tervettä arvopohjaa ja ennen kaikkea oikeaa asennetta.
Ammattitaidolla ymmärretään useimmiten tekninen osaaminen ja ongelman ratkaisukyky sekä laaja kokemuksen tuoma ymmärrys. Työtehtävän tekninen suorittaminen onnistuu helposti ja nopeasti, työn lopputulos miellyttää asiakasta, ammattilainen esiintyy ja puhuu vakuuttavasti teknisin termein, lisäksi työsuoritteen hinta-laatusuhde on kohdallaan. Olet todellinen ammattilainen eli osaat hommasi!
Asenteen ja arvomaailman vaikutus työsuoritukseen tuovat toisen ulottuvuuden tuohon ammattitaitoon. Teknisen työsuorituksen lisäksi sinun tulee huomioida lopputuloksen toimivuus, käytettävyys sekä turvallisuus. Oletko huomioinut työsuorituksesi vaikuttavuuden muihin ammattilaisiin, jotka mahdollisesti jatkavat tai täydentävät sinun tekemistäsi. Teetkö asioita vain esim. suunnitelmien mukaisesti pohtimatta lainkaan sen käytännöllisyyttä. Esimerkiksi rakennusmies paneloi katon ja tekee sähkömiehen kaapeleille valmiit reiät paneeliin valaisinasennuksia varten. Tuliko mieleen mihin sähköasentaja sen valaisimen kiinnittää eli olisiko sille valaisimelle pitänyt rakentaa tukirakenteita? Todellinen ammattilainen huomioi sähkömiehen tarpeen ja tekee valaisinasennusta varten kiinnitysalustan paneelin taakse ilman erillistä pyyntöä. Vastaavasti sähköasentaja vetää kaapeleita sikin sokin seinärakenteiden väliin, välittämättä lainkaan niiden vaikutusta pintarakenteiden naulaamisen vaikeutumiseen tms. Asennusvaiheessa ei myöskään huomioida mahdollista lopullisen käyttäjän tarvetta esim. huoltaa tai korjata teknisiä laitteita, jotka on asennettu piilotettuihin rakenteisiin tai saavuttamattomiin paikkoihin. Toisen työn arvostaminen ja huomioiminen on huippuammattilaisen merkki.
Teetkö työsi suunnitelman tai ohjeen mukaisesti välittämättä, sopivatko ne tähän kyseiseen tapaukseen lainkaan? Maailma on täynnä virheellisiä suunnitelmia ja erilaisia yleisohjeita, joissa ei ole huomioitu kaikkia mahdollisia asennustapoja tai käyttötarkoituksia. Uskallatko kyseenalaistaa tai haastaa tuon suunnitelman tai ohjeen soveltuvuuden tässä sinun tapauksessasi. Mikäli tuossa ohjeessa on ristiriita tai virhe, niin sinun tulee ammattilaisena kyseenalaistaa sen mukaan tekeminen ja käyttää apunasi mahdollisia muita asiantuntijoita vahvistamaan omaa näkemystäsi, jolloin lopullinen päätöksenteko tehdään yhteisen näkemyksen ja riskinarvion pohjalta. Näin toimien osoitat jälleen kerran oman ammatillisen osaamisesi arvokkuuden ja ns. ammattiylpeyden merkityksen. Mikäli orjallisesti suunnitelmaa noudattaen teet virheen, mistä aiheutuu esim. sisäilmaongelmia tuleville tilojen käyttäjille, niin voitko nukkua yösi levollisesti. Todellinen ammattilainen ei voi ja puuttuu virheeseen epäröimättä. Toinen asia onkin se, ettei osaamisellasi tai kokemuksellasi ole voinut ymmärtää tuota mahdollista virhettä, tuolloin vastuunkanto jää muille.
Tapasin eilen kohteessamme kiinteistönhoitajan, jonka moraali ja sitoutuneisuus on poikkeuksellista. Tuo kiinteistönhoitaja tekee pyyteettömästi annetut tehtävät katsomatta ammattirajoja, palvelee asiakkaitamme heidän odotusten mukaisesti joustavuudella ja mikä hienointa tarkkailee haukan silmin omatoimisesti kiinteistössä esiintyviä puutteita ja poikkeamia. Hän puuttuu epäkohtiin ja korjaa ohikulkiessaan kiinteistön pikkuviat. Näitä oikealla asenteella, riittävällä ammattitaidolla ja meidän elinkaariajattelun arvon omaavia henkilöitä haluamme jatkossakin kohteisiimme vastuutehtäviin! Meillä on myös tapana palkita huippusuorituksista ja sitouttaa keskeisiä palveluhenkilöitä. Palveluntuottajiltamme odotamme vastaavia periaatteita kumppanuushengessä.
Kommentit
Lähetä kommentti