Elinkaariuskovaisen kiinteistöjohtamisen prinsiipit

Miten sinä kiinteistöalan ammattilainen suhtaudut työhösi ja mikä on asenteesi omiin kiinteistökohteisiin? Ovatko ne sinulle vain teknisiä rakenteita, joiden avulla tehdään raakaa bisnestä vai merkitsevätkö ne jotakin enemmän? Itse koen rakennuksilla olevan sielun, josta pitää huolehtia ammattilaisen arvokkuudella. Se luo käyttäjilleen viihtyisän työskentely-, opiskelu- tai vapaa-ajanympäristön. Tämä vaatii rakennukselta käytettävyyttä, toimivuutta, terveellisyyttä, turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä, joista pitää huolen vastuullinen ylläpito-organisaatio. Rakennukselle tulee luoda siis huolehtiva ympäristöystävällinen toimintakulttuuri, mikä tukee tilojen käyttäjien sekä omistajan arvomaailmaa.

Keräsin tähän listauksen omista arvoistani, periaatteistani ja ajattelutavastani kiinteistöjen ylläpidon johtamisessa. Tarkastele omaa toimintaasi, allekirjoitatko nämä omaan arvomaailmaasi? Pohdi voisitko poimia näistä jotakin omaan työhösi vai ovatko nämä täysin omaa ajatteluasi vastaan? 

Listaus on täysin satunnaisessa järjestyksessä, eikä niitä ole yritettykään laittaa arvojärjestykseen:

  • Tilojen käyttäjien mielipiteet ovat erittäin arvokkaita ja pyrimme kehittämään palveluitamme niiden avulla
  • Rakennuksen sisäilmasto-olosuhteet menevät energian säästön edelle
  • Johtaaksesi palveluita sinun tulee tuntea kiinteistösi perusteellisesti ja siellä tulee tehdä säännöllisiä kiinteistökierroksia
  • Havainnoi jatkuvasti kiinteistön poikkeamia ja reagoi niihin välittömästi
  • Tilojen käyttäjät ja palveluntuottajan henkilöstö ovat erittäin ratkaisevassa roolissa tekemään havaintoja muuttuneista olosuhteista tai rakennuksen vikaantumisista
  • Vaikka kyseessä on yhteiskäyttöinen rakennus, velvoita kaikki huolehtimaan siitä kuin omastaan
  • Kiinteistön historiatiedon dokumentointi on arvokasta, koska sen perusteella voidaan tehdä jatkotoimenpiteistä oikeita päätöksiä
  • Rakennusfysikaalisiin puutteisiin on suhtauduttava vakavasti, koska pidemmällä aikavälillä ne aiheuttavat korvaamattomia vahinkoja
  • Rakennukset tehdään käyttäjiään varten ja niiden tulee vastata kustannustehokkaasti käytön tarpeita
  • Vioista ja poikkeamista ilmoittamisella tulee olla erittäin matala kynnys
  • Avoimuus viestinnässä kiinteistön omistajan, ylläpito-organisaation ja tilojen käyttäjien kesken on positiivisen yhteistyön ehdoton edellytys
  • Kiinteistön kunnossapito tulee olla systemaattista, tarpeen mukaista ja ammattimaisesti johdettua
  • Toiminnan, palveluiden ja johtamisen jatkuva systemaattinen kehittäminen tehostaa toimintaa ja parantaa palvelutasoa
  • Vastuun kantaminen vaatii joskus ikäviä päätöksiä ja taloudellisia velvotteita
  • Kiinteistöalan yhteisenä tavoitteena tulisi olla laadun parantaminen ja avoin tiedon vaihtaminen
  • Kokonaispalvelu koostuu jokaisen yksilön asenteesta, vastuullisuudesta, ammattitaidosta, ahkeruudesta ja sosiaalisista taidoista, kannustetaan toisiamme tekemään loistosuorituksia
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tuossa tuli varmasti sanottua keskeisimmät tekijät. Huolehditaan yhdessä laadukkaasta asiakaspalvelusta ja teknisesti hyvin hoidetuista kiinteistöistä, näin takaamme koko alan arvostuksen ylläpitämisen ja jopa parantamisen. Käsissämme on miljoonien jopa miljardien omaisuuserä, joita käyttävät biljoonien arvoiset ihmiset!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kiinteistön sielunelämää - rakennus ei ole asiakkaasi

Energiahype - Arvo, euro, trendi vai mahdollisuus

Yksittäisestä hankkeesta liiketoiminnaksi - elinkaarihankemallin tarina jatkuu